maandag 12 maart - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Mart Drissen - WaarBenJij.nu maandag 12 maart - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Mart Drissen - WaarBenJij.nu

maandag 12 maart

Door: martdrissen

Blijf op de hoogte en volg Mart

12 Maart 2012 | Kameroen, Yaoundé

Eerste werkdag. Kennis gemaakt met de man die verantwoordelijk is voor de school, Claude Bertrand. Hij heeft gedurende 7 jaar zijn opleiding gehad in Frankrijk op de academie Sofitel (Paul Dubrule). Daarna heeft hij marketing geleerd en een leraarsbevoegdheid gehaald. Ook kennis gemaakt met Mw. Talle die een eigen restaurant (kantine) van de politie runt. De school kost voor de leerling 380.000 Kameroense frank, dat is ongeveer € 585,- per jaar. De omzet is ongeveer €50.000,- per jaar. (het absolute minimumloon per maand is € 50,- (€ 1,65 per dag) Talle geeft aan loon gemiddeld €200,- per maand per werknemer. Veel informatie krijg ik nog niet hij verwacht dat ik alle initiatieven neem en vraag om alle informatie, die overigens maar mondjesmaat komt. Hij is voortdurend bezig met allerlei andere dingen waarvan me het verband veelal ontgaat. Ook veel van wat hij zegt is onduidelijk door de snelheid, praat een beetje binnensmonds en de dialectachtige uitdrukkingen die hij gebruikt. Het starten van de school op maandag komt langzaam op gang, wel heel relaxed. Ze gaan vanmorgen alleen patisserie doen. Een kookdeegje, soezen, éclairs maken. Je snapt niet hoe het kan en waar ze vandaan komen, “ik heb de ovens gezien en de keuken”, maar het resultaat mag er zijn qua hoeveelheid en zichtbare kwaliteit, ik heb ze niet geproefd.
Ik maak een lijst van gegevens en informatie die ik nodig heb om een redelijk beeld te krijgen van omzet en kosten en de nodige (gewenste) investeringen. Het gaat met name om de maten van de ruimtes waarin alles geïnstalleerd moet worden zodat ik weet wat ik kwijt kan.
Het bedrijf van Talle krijgt een KvK award als beste particuliere horeca opleidingsinstituut over de laatste zeven jaar in Yaounde. Ze uitreiking is aanstaande zaterdag in het Hiltonhotel, je moet als prijswinnaar wel een tafel kopen a raison van 200.000 frank (€ 300,-) dan mag je met twee stellen aanzitten.

Zo, het is maandag middag ik heb eindelijk de verbindingen voor elkaar, met een soort dongel heb ik nu overal inernet acces. Vanmorgen allerleid praktische dingen geregeld zoals dit ding, telefoon tegoed op mijn nieuwe nummer alhier en je raadt het nooit, naar een kleermaker geweest eerst zelf stof gekocht, donkerblauwe (marine) katoen voor een zomerpak en wit linnen voor een zomercolbert. Eerst stof uitgezocht toen een kleermaker laten komen die de maat nam en zei hoeveel ik van ieder nodig had, vervolgens gepingeld over de maakprijs (pak met extra colbert samen 45000 franken dat is ongveer 70 euri. de stof was bij elkaar 12800 franken dat is ruim 19 euri, dus een pak en een colbert voor ongeveer 90 euri, dat is te doen toch!
Vanvond ga ik verder met mijn wederwaardigheden die ik ik gisteren en eergisteren in mijn schrift heb opgeschreven, vanwege geen verbinding en zo. tot vanavond.

  • 12 Maart 2012 - 15:18

    Carol:

    Hoi pap, doe je goed... Ik kijk naar je verhaal vanavond uit dikke knuffel

  • 14 Maart 2012 - 07:54

    Heidi:

    Mart ik ben een kleine suffert schrijf steeds mooie stukje op je jouw blog krijg geen reactie en denk dan wat is er mis. Als je geen naam invult gebeurd er niets dan kun je versturen wat je wil maar geen reactie.
    Even terug halen wat ik als geschreven heb. Opnieuw kijk ik met bewondering hoe snel je contact legt en hoe snel je veel van mensen weet. ook mooi is dat de kerk in die landen een mooie ontmoetingsplek is waar je snel contacten kunt leggen.
    Op deze blog
    Ik ben benieuwd naar de geuren en kleuren van het land. Als ik het zo lees leeft arm en rijk dicht op een en zijn de verschillen enorm. Het is ook denk ik 2012 en 1750 tegelijk.
    Wat de kleermaker betreft het is niet een pak met twee jasjes maar een jasje met twee broeken. Veel plezier met passen en kijken.
    Ik ben bebieuwd wat het werk nu precies moet worden en of je in twee weken boven water weet te krijgen wat het doel is en hoe je het aanpakt. Zeker als je partner in crime zo terughoudend is.
    In het afgelopen weekend ben ik naar voetbal geweest Grun Vites 1-3 wel heel gezellig en sfeervol zondag gewandeld met Maarten en Sam en bij de hockey van Stijn geweest. lekker gegegeten en veel nakijkwerk gedaan.
    Zo een beetje bij vertelt van mij belevenissen uit de twee mail die je niet heb gehad
    dilkke knuf geniet van alles het is je van harte gegunt als gepensioneerde maakt dat het nu anders.
    weet dat ik van je hou mij lief.
    Heidi
    Thuis loopt het op rolletjes. Niels aan de baan per 1 april en Carol een goed tweede gesprek. heel positief dus. wij hebben op de brink een wat studenten huishouding. iedereen doet goed zijn best om er iets van te maken. maarten kookt lekker Sam gaat goed en ik ben lekker aan het werk. Het zijn volle dagen. Vannacht slecht geslapen. Ben gisteren naar innerwheel geweest. Hangt nog steeds een gespannen sfeer lastig. Het voelt niet oke. Er is geen reactie op mijn brief geweest.
    Nou volgende maand nog eens proberen.

  • 14 Maart 2012 - 09:17

    Heidi:

    Mart
    Vanaf komende maandag heeft onze kip weer een baan goed he. Ben zo blij voor haar en ik gun het haar ook echt.
    Moest dat wel even met je delen Lief.
    Hier kunnen we weer van genieten.

  • 14 Maart 2012 - 09:30

    André Drissen:

    Hoi Tinus, de eerste verslagen al gelezen. Leuke en interessante verhalen. Jij kunt voor mij zeker geen pak laten aanmeten he? Is wel heel erg goedkoop. Zie net bij de reacties dat Carol gelukkig weer werk heeft. Ik ga nu verder met mijn werk en tot 'ein van dees daag'.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mart

Actief sinds 20 Sept. 2011
Verslag gelezen: 1049
Totaal aantal bezoekers 20755

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2015 - 22 Augustus 2015

Pum missie Khartoum Sudan

10 Maart 2012 - 25 Maart 2012

Pum missie , Yaounde

24 September 2011 - 16 Oktober 2011

uitzending PUM

Landen bezocht: