7e dag, zaterdag 1 oktober - Reisverslag uit Santiago de Veraguas, Panama van Mart Drissen - WaarBenJij.nu 7e dag, zaterdag 1 oktober - Reisverslag uit Santiago de Veraguas, Panama van Mart Drissen - WaarBenJij.nu

7e dag, zaterdag 1 oktober

Door: martdrissen

Blijf op de hoogte en volg Mart

02 Oktober 2011 | Panama, Santiago de Veraguas

Vanmorgen na het zwemmen en wat gepruts met het overzetten van foto's en filmpjes, naar restaurant Mamre.

Jahn was erg ongelukkig omdat hij te laat was met mij ophalen van het hotel. Oorzaak lag bij het trage wakker worden van Jarif, die hij als buurman 's morgens wekt. Hij laat hem voortaan gewoon slapen.

In het restaurant een ontbijt met een sandwich en een kop cappucino zoals iedere morgen. Daarna meteen aan de slag met de gegevens van de shopping mall in Chitre die we gisteren hebben bezocht.

Samen met de gegevens over de kostprijzen, de mogelijke verkoopprijzen, en een schatting van de investeringen en de personeelskosten kom ik tot drie scenario's. Je wordt niet onmiddellijk vrolijk van het resultaat, maar het geeft wel aan waar er gesneden zal moeten worden, dan wel hard gewerkt om de potentiële omzet te verhogen. Ik heb als troost gezegd dat ik heel conservatief heb begroot, en dat het werkelijke resultaat vermoedelijk beter zal kunnen zijn. Ik zal kijken of ik een video kan toevoegen met mijn gekriebel op de tegelwand.

Maandag gaan we naar de varkensboerderij, dinsdag naar Panama city voor meer ijsinfo, zodat we nog gefundeerder kunnen budgetteren.

Emilda de mevrouw van de administratie gebruikt een deel van mijn wandgeschrijf als onderwerp voor een presentatie die ze moet houden voor de cursus engels die ze volgt. Ze leert dagelijks meer in de uren die ze bij mij doorbrengt zegt ze.

In de middag met de moeder van Jahn en zijn zus naar Puerto Muti gereden. Een vissersdorp in een diepe baai van de Pacific. Jahn's familie komt daar al jaren om vis te eten. Het is een prachtige rit met onderweg landhuizen van boeren (grootgrondbezitters) waar je mond van open valt. (zie een foto)

We komen aan in een tropische stortbui, spectaculair, maar de baai is bijna onzichtbaar. De vis is fantastisch, zo uit zee op je bord. Nadat het is opgeklaard genieten we van het uitzicht, we zitten een meter of 10 boven het water. Het is laag water, aan de oever en de palen waarop het restaurant staat kun je zien dat er een getijdeverschil is van een meter of vier.

Het is erg gezellig met de moeder en de zus van Jahn. Zij is professor aan de technische universiteit van Panama, maar spreekt slechts een enkel woord engels. Zijn zus studeert business administration. Ze laat me haar engels leerboek zien, erg amerikaans qua inhoud, wel goed gestructureerd als je het mij vraagt. Het is haar eerste jaar, haar engels is nog voor verbetering vatbaar (sic). Ik krijg sterk de indruk dat het een beetje een ongestructureerde studie van van alles wat is, je kunt er niks mee, daar is Jahn volgens hem zelf het voorbeeld van.

Nadat we met behulp van Jahn wat gefilosofeerd hebben over de noodzaak van tweetaligheid en goed vakonderwijs, als je de toeristenindustrie een duw in de goede richting wilt geven, nodigt ze me uit om in de komende week een gastcollege te komen geven over marketing- en projectmanagement. Ik zal in de week van 7-14 oktober een uur volmaken voor studenten die een idee hebben van engels, Jahn helpt me daar waar nodig. Wel een leuke uitnodiging en uitdaging.

Terug in het hotel even uitblazen en zwemmen. Ik heb eindelijk door hoe de filmpjes van de videocamera op de computer moeten worden overgezet.
Tot morgen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mart

Actief sinds 20 Sept. 2011
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 20783

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2015 - 22 Augustus 2015

Pum missie Khartoum Sudan

10 Maart 2012 - 25 Maart 2012

Pum missie , Yaounde

24 September 2011 - 16 Oktober 2011

uitzending PUM

Landen bezocht: