6e dag, vrijdag 30 september - Reisverslag uit Santiago de Veraguas, Panama van Mart Drissen - WaarBenJij.nu 6e dag, vrijdag 30 september - Reisverslag uit Santiago de Veraguas, Panama van Mart Drissen - WaarBenJij.nu

6e dag, vrijdag 30 september

Door: martdrissen

Blijf op de hoogte en volg Mart

01 Oktober 2011 | Panama, Santiago de Veraguas

Ik moet jullie allemaal om vergeving vragen. De bijdrage van gisteren was lang. Een grote diarree, met veel tikfouten, kop noch kont. Ik hoop het vandaag beter te doen. Oorzaak, veel beleefd, met een hoog anekdotisch gehalte, snel getypt, niet nagekeken. Bij het overzetten van de gemaakte video op de computer ook nog een kleine ramp gebeurd. Door mijn beginnersonhandigheid het filmpje van de Pacific dat prachtig geworden was, gewist. Een hartgrondige verwensing was het resultaat. Ik weet nu wel hoe het niet moet.

Nu dan een kortere bijdrage. Wel een heel interessante dag. Naar Chitre, een stad op een uur rijden van Santiago. Meer stad, minder gribus. We zijn daar gaan kijken naar een splinternieuwe, grootsteedse shopping mall, als potentiele vestigingsplaats voor een ijssalon.

Onderweg mooi tropisch landschap. De begroeiing is weliswaar niet heel dicht, je hebt veel steil, heuvelachtig grasland met veeteelt (beetje scharminkelig uitziende koeien), maar de bomen zijn echt tropisch, exotisch. Veel kokospalmen, bananenbomen, suikerriet en begroeiing waarvan ik de namen niet ken, met schitterende bloemen die je bij ons wel eens in de goede bloemenwinkels ziet. Mamre is een boomsoort die ik nu kan herkennen. Verder veel vogels van bijzondere pluimage. Er werd hard aan de verdubbeling van de autoweg gewerkt. Met de N33 is het nog niet zover!

De beoordeling van de vestigingsplek was niet eenvoudig. Het is een beginnend winkelcentrum waarvan nog geen gegevens bekend waren over de bezoekersaantallen. Dat wordt nog uitgezocht. De mevrouw die ons te woord zei, dat er een onderzoeksbureau mee bezig was. Wel prachtig en met veel potentieel. Op basis van de gegevens over de huurprijs per m2 en de kostprijs/verkoopprijs van het ijs dat verkocht moet worden, heb ik in een les budgettering- bedrijfsanalyse op de achterbank van de SUV duidelijk gemaakt, dat alleen voor de huur tenminste vijenveertig ijsco's per dag van 1,80 per stuk verkocht moesten worden voor een break-even resultaat.

Wie is een snelle rekenaar? Wat is de huur per maand? Voor een afgewogen besluit is echter meer nodig weten de deskundigen onder ons.

Neemt niet weg dat het een leerzame dag was, met veel plezier en een dankbare opdrachtgever. Wat wil je nog meer. Nu "thuis" in het hotel aan de rand van het zwembad is het weer goed toeven. Tot morgen.





  • 01 Oktober 2011 - 09:00

    Heidi:

    Mart,

    Dit is een leuk verslag prima het is geweldig om zo elke dag op de hoogte te blijven van je wel en wee. Ik kan aan de verhalen lezen dat je echt an het genieten bent. Het is volgens mij echt heel anders dan je vorige klus in Zambia.
    Ik moet je hartelijk groeten van Carl Pretz die kwam ik vanmorgen tereng met de hond van Carla hun dochter.
    goede zaterdag

    Heidi

  • 01 Oktober 2011 - 17:39

    Carol:

    Ik kom in Veendam aan en daar heb ik een goed gesprek met Sam! Hij is erg teleurgesteld dan hij nog geen kaart met een hondenknuffel heeft mogen ontvangen. Hier alles Oké;-)
    Net de kaarsjes aangestoken en denk dat mama zo wel met de gasten zal komen.

    Knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mart

Actief sinds 20 Sept. 2011
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 20793

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2015 - 22 Augustus 2015

Pum missie Khartoum Sudan

10 Maart 2012 - 25 Maart 2012

Pum missie , Yaounde

24 September 2011 - 16 Oktober 2011

uitzending PUM

Landen bezocht: