11e dag, woensdag 5 oktober - Reisverslag uit Santiago de Veraguas, Panama van Mart Drissen - WaarBenJij.nu 11e dag, woensdag 5 oktober - Reisverslag uit Santiago de Veraguas, Panama van Mart Drissen - WaarBenJij.nu

11e dag, woensdag 5 oktober

Door: martdrissen

Blijf op de hoogte en volg Mart

06 Oktober 2011 | Panama, Santiago de Veraguas

Vanmorgen na het zwemmen uitgebreid met Heidi gemaild. Was even nodig. Omdat het gisteren zowel heel vroeg als laat geworden was, vanmorgen wat rustiger aan gedaan. Tegen kwart over negen naar Mamre gelopen. Een wandelingetje van een paar minuten. Ik steek dan de Interamerikana over via een luchtbrug. Vind het elke keer niet prettig.

Op kantoor mijn zaken die ik wil doen op een rijtje gezet. Ik heb een appeltje te schillen met de mannen naar aanleding van gisteren. Ik deel dat vooraf met Jahn, zodat hij niet schrikt als ik van mijn ongenoegen ga getuigen en de afspraken strak ga trekken.

Omdat de beide Uribes er nog niet zijn, gaan Jahn en ik aan de slag met de gegevens die we gisteren verzameld hebben. Op basis daarvan komen we tot twee conservatieve scenario's die allebei mooi resultaat, dwz een prachtig return on investment opleveren. Ik maak er een mooie foto van. (zie bijgaand)

Bij binnenkomst van Omar laat ik Jahn meteen zeggen dat ik vandaag een ernstig gesprek met hem wil voeren over de gebeurtenissen gisteren en de gang van zaken tot nu toe. Hij moet ongelukkigerwijs met zijn moeder naar een uitvaart van een goede vriendin van haar. Vanmiddag om drie uur heeft hij tijd.

In de tussentijd krijgen de twee jongens opdracht om mij enkele high lights van Santiago te laten zien. Ook hier blijkt weer dat Yarif zo zijn eigen agenda heeft, eerst worden er, zonder verdere mededelingen enkele boodschappen gedaan, bij banken etc. Ik laat Jahn uitleggen, dat ik geen ballast ben waartegen je niet hoeft te zeggen dat je iets anders gaat doen dan afgesproken.

Ze rijden mij naar Atalaya een bijzondere plek waar de katholieken ui de hele streek de laatste vier dagen van de vasten bij elkaar komen om zich op een bijzondere manier voor te bereiden op Pasen. De jongens zijn allebei niet op de hoogte van het hoe en waarom, ik leg ze uit waar het dan over gaat. De plaatselijke kerk is prachtig , overdadig gedecoreerd met fresco's in het gewelf die allemaal bekende evangelie verhalen verbeelden. (zie foto)

Vervolgens heeft Yarif een verhaal dat hij zijn vader probeert te overtuigen van het nut van investeren in onroerend goed. Of ik mijn mening wel wil geven over enkele plekken waar hij in zijn verbeelding appartementen wil bouwen. Ik zeg prima. Hij zegt dan, "doen we manana"! Hoezo morgen, waarom niet nu, wij nu onderweg zonder specifiek doel. Hij rijdt langs enkele plekken die op zich geschikt lijken, te koop zijn, maar een snelle rekensom op basis van de huurprijzen aldaar (100 dollar per maand voor een eenvoudig huis) geeft niet veel ruimte, als je niet gaat stapelen. Iets verderop een veel grotere projectmogelijkheid. Dat levert meer muziek op, maar ik waarschuw hem voor de adders onder het gras met betrekking tot de ontwikkelingskosten van het terrein, water, riool, electra etc. Wie de wegen aanlegt is niet duidelijk.De uitkomst van de rekensom is echter zo aantrekkelijk dat het hem niet zal loslaten.

Lunchen in Mana, Yarif trekt weer zijn eigen plan, moet weer geld afstorten. Is dan veel te laat terug om ons naar Mamre te brengen waar ik om drie uur met Omar heb afgesproken, hij is hardleers en krijgt dat te horen.

Op kantoor zit Omar niet te wachten hij is bezig met een brief en ik laat Jahn vertalen waarom we te laat zijn.

De sessie begint. Ik leg uit waarom ik me gisteren en de laatste dagen ongemakkelijk voel over de voortgang en de communicatie. Verder dat ik graag een uitspraak over het commitment aan de afgesproken prioriteiten wil en afbakening van de projecten. De boodschap komt aan.

Ik leg met Jahn de twee scenario's voor de ijssalon in Chitré voor, op basis van de voorstellen van Don Antonio. JTO helado, heet zijn bedrijf. Ik laat zien dat het een degelijke investering zal blijken die met een conservatieve schatting in drie en een half jaar kan worden terugverdiend. De technische levensduur van het spul is tenminste tien jaar. Tel uit je winst. We gaan verder met de mogelijkheden in Santiago. Dat gaat over softijs in vier smaken. Ook een niet kapot te krijgen verhaal. Ik ga met hem mee in zijn aarzeling over de investeringen, je kunt je geld per slot maar een keer uitgeven. Ik beloof hem dat mijn handtekening onder de berekeningen komt. Hij raakt overtuigd.

Vervolgens komt de ontwikkeling van het stuk grond in San José aan de orde. Ook daar blijkt op basis van de bekende gegevens een florissant resultaat mogelijk.

Genoeg gewerkt voor vandaag. Ik ben voldaan over de manier waarop ik het heb aangepakt,(de coach zit in Nederland) en het resultaat daarvan.

Inmiddels ook contact gehad met Hans Knusel, ik ga vrijdag naar Bouquete (Omar moet daar in de buurt zijn), hij haalt me zondag weer op. Hans verheugt zich op mijn bezoek.

Zo dadelijk wordt ik opgehaald voor het housedinner van de rotaryclub. Ik ben benieuwd. Tot morgen.

  • 06 Oktober 2011 - 04:38

    Heidi:

    Lief,

    Om maar met het laatste te beginnen Leuk dat rotary dinner daar leer je natuurlijk nog meer van de landsaard.

    Je uitstap naar hans lijkt ook leuk doe hem vooral mijn groeten en kijk ook met hem maar de stand van zaken en wissel ideeen en opties uit twee weten meer dan eenZwitserse precisie

    Ik , hoor je eigenlijk steeds vanuit jezelf praten wat zijn de drijfveer missie en visie van de twee mannen.

    Confronteer hen eens met het meer sporen beleid en de dubbele agenda
    Heb je het ze gevraagd (denk aan de rode bus)
    Zet je essence en source kwaliteiten in
    of de ja,maar techniek je was zo enthousiast daarover

    Als ik mijn thee op heb ga ik naar de bus de dag is hier weer volop begonnen .

    Dikke kus Heidi
    Vanavond langer

  • 06 Oktober 2011 - 16:18

    Carol En Niels:

    Dat is toch ook wat .. zijn we vanochtend helemaal vergeten om een berichtje achter te laten.....
    Hierbij dus alsnog een stukje!

    Wat een mooie kerk! Ennuh... zeg die mannen maar goed de waarheid ;)

    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mart

Actief sinds 20 Sept. 2011
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 20674

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2015 - 22 Augustus 2015

Pum missie Khartoum Sudan

10 Maart 2012 - 25 Maart 2012

Pum missie , Yaounde

24 September 2011 - 16 Oktober 2011

uitzending PUM

Landen bezocht: