vierde dag woensdag 28 sept. - Reisverslag uit Santiago de Veraguas, Panama van Mart Drissen - WaarBenJij.nu vierde dag woensdag 28 sept. - Reisverslag uit Santiago de Veraguas, Panama van Mart Drissen - WaarBenJij.nu

vierde dag woensdag 28 sept.

Door: martdrissen

Blijf op de hoogte en volg Mart

29 September 2011 | Panama, Santiago de Veraguas

Vandaag weer om half zeven gestart met de baantjes zwemmerij. Zo uit bed is dat heerlijk. Daarna douchen en aantekeningen bijwerken . Om acht uur wordt ik weer opgehaald door Yarif de dikke zoon ik heb hem vandaag geobserveerd en hem gewaarschuwd voor suikerziekte. Het bleek dat hij al onderzocht is en door de dokter een dieet voorgeschreven heeft gekregen. Gezien de manier waarop hij voortdurend in slaap valt denk ik dat een dieet niet meer voldoende is om de zaak op de rit te krijgen. Dit even terzijde.

Ik moet nog wel even vertellen van de Rotarybijeenkomst van gisteravond. Ik werd om zeven uur hartelijk verwelkomd door een voortreffelijk engels sprekende half Panamees half Amerikaan. Oud-gouverneur van het district (vier landen, 56 clubs). Hij had zijn vrouw bij zich. Bleef een nachtje over omdat hij een inleiding kwam houden over de gecompliceerde gouverneursverkiezing in Midden-Amerika. Ze hebben een rotatiesysteem tussen de vier landen (Panama, Costa Rica, El Salvador en Nicaragua). Iedere club heeft zo zijn eigen mores. Deze is wel apart. Het begint staand achter de tafel met het volkslied, vervolgens wordt een oecumenisch gebed uitgesproken waarin om kracht wordt gevraagd voor een goede meeting en dank wordt gezegd voor de goede vriendschap onderling. Dan omdat er gasten zijn stelt ieder lid zich individueel voor met naam en classificatie (deden we in Bodegraven ook), de gast als laatste. Vaandels met de four way test en clubnaam, alsof je bij de harmonie bent, staan in een standaard in de zaal. Ik wordt uitgenodigd voor een wereldkampioenschapwedstrijd honkbal volgende week dinsdag en de dag erna voor een housedinner bij een van de leden, een keer per maand(kan ook makkelijk om dat ze maar 18 leden hebben)

(19.00u.)Ik ga er nu tussenuit, omdat ik met Yube, de PUM vertegenwoordiger, en zijn dochter ga eten, straks verder.

(20.45u.) Het eten was lekker en het tafelgesprek interessant. Yube heeft 5 kinderen, komt uit bescheiden omstandigheden en heeft zich via een bewogen leven omhoog gewerkt, met veel verschillende ervaringen. Hij is op zijn 74ste nog heel actief in zijn parochie met vier priesters(kom daar nog eens om!) hij is de major domus van het spul. Voor alles dat niet met de eredienst te maken heeft moet je bij hem zijn. Hij was benieuwd naar mijn ervaringen tot nu toe. Uitgebreid verslag gedaan en hem ook enthousiast gemaakt. Vervolgopdrachten lijken voor de hand te liggen. Na 2 oktober ga ik nog met Hans Knusel naar zijn hotelodracht 300 km verderop in de bergen. Ik ga ook een dag eerder terug naar Panama city voor een toeristische toer in de kanaalzone en het oerwoud. Tot zover het intermezzo.

Vandaag ook weer veel verder gekomen in de ontwikkeling van de ideeën en het verzamelen van de informatie om een behoorlijk advies te kunnen geven, respectievelijk voor Omar om besluiten te kunnen nemen. Hij aarzelt voortdurend. Vanmorgen heeft hij zich vlak na het ontbijt terug getrokken voor een gebed om een heldere geest zodat hij de goede besluiten zal nemen. Een bijzondere ervaring. Ik heb vandaag gebeld respectievelijk ge-sms-t (volgens mij is dit heel fout in een dictee)met Rob Uljee over een redelijke huurprijs voor een opslagruimte en de opzet van een varkensmesterij annex biogasinstallatie en met Hans van den Assem over de opzet van een ijssalon en de prijs van ijsmachines en espressomachines. Heel leerzaam en leuk zo'n poepverwerkend bedrijf naast een horeca opdracht. Het keukenafval mag hier ook in de vergister!! Als je een ijsverkoper in Nederland vertelt dat het 365 dagen 25+ graden is, gaat hij uit zijn dak!! Een goudmijn, un mina d'oro!!
We zijn aan het onderzoeken in hoeverre we een of meer tweede hands lijnbussen zo kunnen omtimmeren dat ze dienst kunen doen als mobiele italiaanse ijssalon. We zoeken alleen bedrijf dat handig is in het omtimmeren en inrichten van zo'n ding.
Zo is het wel weer genoeg, aan de rand van het zwembad!
tot morgen

• 29 September 2011 - 05:36

Carol En Niels:

Goedemorgen Paps!

Wij weten niet of je dit leest, maar we hebben weer erg genoten van je verslag!
    Vandaag gaan we weer hard aan het werk en bij jou zijn er ook genoeg uitdagingen!

Veel plezier en dikke knuffel