14e dag, zaterdag 8 oktober - Reisverslag uit Santiago de Veraguas, Panama van Mart Drissen - WaarBenJij.nu 14e dag, zaterdag 8 oktober - Reisverslag uit Santiago de Veraguas, Panama van Mart Drissen - WaarBenJij.nu

14e dag, zaterdag 8 oktober

Door: martdrissen

Blijf op de hoogte en volg Mart

09 Oktober 2011 | Panama, Santiago de Veraguas

Vanmorgen om kwart voor zeven op ondanks dat het laat was gisteravond. Wel aangetutterd met nakijken van de mail en een reactie op een mail van Heidi. Joop reageerde leuk op zijn felicitatie.

Daarna ontbijtje en de krant. Er stond een groot stuk in over het Nederlandse honkbalteam, dat tot nu toe in de groepsfase alles heeft gewonnen net als Panama. Ik geloof dat ze vandaag tegen de VS moeten. Ben benieuwd.

Ook een grote reactie op het manifest van een aantal Oostenrijkse priesters die hebben gepleit voor een meer open beleid gericht op de samenleving ook voor gehuwde priesters en vrouwen in het ambt. Voor zover ik het spaans kon volgen (ongeveer 50%) was het een bewogen oproep aan Rome om dit manifest serieus te nemen en er wat mee te doen. Ik geloof inmiddels dat het ook tijd wordt. Mooi onderwerp voor vanmiddag met Hans.

Daarna de rugzak op en op basis van een summiere wandelkaart een wandeling gemaakt. Het zou en wandeling van een uur worden rondom Bouquete. Maar dat ging niet omdat er een brug was verdwenen. Het alternatief was omhoog naar Jaramilla, waar de koffie staat op 1700 m. Het ging in het begin stijl omhoog. De eerste paar honderd meter denk je hoe kom ik dit ooit door. Maar als eenmaal je ritme hebt gevonden dan gaat het wel.

Het was een belevenis. De tropische begroeiing, de bloemenpracht, de vogels, de vlinders en vrijwel iedereen die je tegenkomt, buénas..…of uitgebreider, of zwaaien op afstand, overal bruisend of gor gelend water. Ik heb het geprobeerd vast te houden op een paar filmpjes (zie bijgaand).
Al peinzend onderweg vroeg ik me af, of oom Jan, als bloemen en planten liefhebber, zo’n 63 jaar geleden als jong soldaat in Indië ook zo met zijn mond open heeft gestaan.

Echt prachtig maar kuitenbijtend. De massage van Maarten wordt nu node gemist, een en al knoop in de kuiten, met name van het dalen. Als ze in de Tour de France uit gefietst raken weet ik nu nog wel een paar hellinkjes, waar je volgens mij krakend tot stilstand komt. Het bleek uiteindelijk twee en een half uur wandelen te zijn. Daarna op het gemak uitzweten. Het ontbijt en het diner van gisteren zijn in ieder geval behoorlijk verbrand, de douche was heerlijk.
Vanavond verder.

De middag die was gepland om door Bouquete te wandelen met Hans is in het water gevallen. Het heeft enorm geregend tot vanavond toe. De hele middag op de kamer doorgebracht. Stukken getikt, de PUM presentatie in het engels doorgenomen. Nederland-Moldavië gekeken, wat een draak van een wedstrijd.

We wilden 's avonds in het centrum gaan eten maar waren om half acht nog gedwongen om met een taxi te gaan.
We hebben Peruviaans gegeten, heel smakelijk en goed en weer een mooie avond samen. Aan het eind van de maaltijd kwam er een telefoontje dat Omar mij morgen niet kan komen halen in David en dat ik dus met de snelbus terug moet. Wraak?

Na het eten was het droog en konden we teruglopen naar het hotel. Goed voor de spijsvertering.
Morgen gaan we om 10.00u. op stap naar de ander kant van de vulkaan en daarna naar David voor de bus.

Tot morgen.

  • 09 Oktober 2011 - 07:19

    Heidi:

    Zo, dit is wel een echt backpacker verhaal. Fantastisch ik geniet van de verhalen het is leuk om elke dag te lezen wat je beleefd en hoe jij jouw wereld ver van onze wereld beleefd als je dit allemal bij terug komst moet vertellen gaat er denk ik veel verloren van deze mooie verhalen.
    ik wens je een mooi en gezegende zondag. Eigenlijk denk ik het is goed dat Omar je niet komt halen. Het geeft meer tijd om afstand te nemen . Dat is goed. bovendien is een auto niet de goede plek om te praten je kun t elkaar niet aan kijken en de gedachten zijn altijd gedeeld met de aandacht voor het verkeer.
    Als je met Omar wilt praten kies voor een onverwachte en ongewone locatie die voor jullie beide neutraal terrein zijn.
    Kijk of je hem uit zijn comfort zone kunt krijgen, zonder hem op in de gordijnen te jagen.
    Kijk waar je verbinding met hem kunt krijgen. Verplaats je in zijn hoofd.
    Dat lukt je vast als je net zo open minded als je deze dagen in de natuur rond loopt ook met hem om gaat.
    Hoe zit dat met die 700 euro die Omar aan PUM betaald. Hoe kun jij dan vinden dat hij niet jou klant is.(gastheerschap)

    Hier horen we ook over de honkballers jij bent vast hun maskotte Panama zelf doet het trouwens ook goed.

    Wij gaan een gezellige zondag te gemoe(d)(t) kan niet kiezen.

    Ik vind je enthousiasme en je werklust aan stekelijk. Het geeft me een goed gevoel.

    Voor nu een hele dikke kus
    Wie weet later vandaag nog ergens

    Heidi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mart

Actief sinds 20 Sept. 2011
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 20784

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2015 - 22 Augustus 2015

Pum missie Khartoum Sudan

10 Maart 2012 - 25 Maart 2012

Pum missie , Yaounde

24 September 2011 - 16 Oktober 2011

uitzending PUM

Landen bezocht: