Khartoum - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Mart Drissen - WaarBenJij.nu Khartoum - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van Mart Drissen - WaarBenJij.nu

Khartoum

Door: Mart Drissen

Blijf op de hoogte en volg Mart

13 Augustus 2015 | Soedan, Khartoem

Na een hobbelig begin, als gevolg van een matige voorbereiding en een niet doorgevoerd uur tijdverschil goed in Khartoum geland en druk bezig met een uitdagende klus bij een super jonge intelligente ondernemer. Een enorme hoofdstad met zo'n 20 miljoen inwoners, een interessante geschiedenis (Lord Kitchener was here) nauwelijks criminaliteit, warm stoffig, buitengewoon rommelig, met een bevolking die overloopt van gastvrijheid en vriendelijkheid. Althans de enkele tientallen die ik inmiddels ontmoet heb. Een echte islamitische stad. Maar ik heb de Franciskanen school de Ethiopische kerk, en de flinke katholieke kerk al ontdekt. Ik heb een fantastische chauffeur die werkelijk iedereen schijnt te kennen en zich overal op soepele wijze door de chaos heen werkt. Ik wordt door hem en zijn collega's in het bedrijf met veel welgemeende vriendelijkheid benaderd. Niets is teveel. De baas is 26 en wordt als vriend maar wel het nodige respect benaderd. Ze zijn allemaal braaf moslim enkelen zelfs heel braaf en lopen gekleed zoals volgens de overlevering Mohammed gekleed ging. Tijdens de werkuren de onderbrekingen voor het gebed. Ze bidden ook voor mij. Kan zeker geen kwaad. Interessante gesprekken over geloof, samenleving, economie en politiek. Morgen uitgenodigd voor een bruiloft in de hoogste kringen, waar misschien ook de staatspresident zijn opwachting maakt. Beetje DDR is het wel, maar toch interessant genoeg. Overigens al drie dagen hard aan het werk tot ca 19.30u. Ondernemer tevreden, met zijn controller zit ik hele dagen achter de computer om alle cijfers te analyseren en een nieuwe opzet met veel managementinfo te bedenken. tot zover.